
In een bundel van Michel van der Plas van lang geleden stond het heerlijke gedicht:
Ik zit mij voor het vensterglas
onnoemlijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
dan kon ik samen spelen.
Hier in het Italiaanse Gubbio, in de provincie Umbrië, kwam de volgende variatie in me op:
Ik wou dat ik twee Toosjes was,
Dan had ik me kunnen delen.
Want dat was eind vorige week best handig geweest. Eén Toosje in Gubbio en één Toosje in Middelburg. Waar het 20-jarig bestaan van onze onvolprezen Kunst en Cultuurroute werd gevierd. Met de opening van een drie weken durende speciale expositie (zie de affiche) en het afscheid van onze net zo onvolprezen, jarenlange voorzitter Jan Kiewiet. Maar ja, ik zit voor een viertal weken vast in Gubbio. Wat trouwens geen straf is te noemen!


Dus kon ik Jan geen stevig bedankende afscheidshand geven in de kloostergangen van de Abdij, kan ik niet onze gezamenlijke expositie daar aanschouwen en mis ik ook nog eens de speciale tentoonstelling ‘Omarm Vrijheid’. Plaatsvindend in de zelden geopende crypten onder die kloostergangen. Echt een moetje, die crypten, prachtig! Een beetje wrang daarbij is eigenlijk wel dat ik zelf nog het idee voor die tentoonstelling heb aangedragen.

Want hebben we in Middelburg niet elke twee jaar de uitreiking van de bekende en prestigieuze Roosevelt Awards? Gebaseerd op de Four Freedoms van USA-president Roosevelt: Vrijheid van godsdienst, Vrijheid van meningsuiting, Vrijwaring van gebrek, Vrijwaring van vrees.
Mij leek ’t een inspirerend idee daarmee aan de gang te gaan op basis van uitspraken van laureaten die in het verleden zo’n Roosevelt Award hebben ontvangen. Veertien routedeelnemers, met mij erbij, hebben een kunstwerk gemaakt op basis van zo’n uitspraak. Die van mij? ‘For me peace is not only the absence of war but the absence of fear’. Een uitspraak van de dappere, jonge Pakistaanse vrouw Malala Yousafzai die als meisje door een achterlijke Taliban in haar hoofd werd geschoten. Had ze maar niet moeten pleiten voor onderwijs voor meisjes. Want stel je eens voor dat vrouwen ontwikkeld zouden raken! Te gek voor woorden toch? De wereld, zijn bekrompen en enge wereld dus, zou ten onder gaan. Malala overleefde het en reist nu de wereld over om te pleiten voor de vrouwenrechten. Een vrouw naar mijn hart dus.


Daarom voelde ik me vorige week bij een bezoek aan Perugia, de hoofdstad van Umbrië, extra getroffen. In zo’n steile kronkelstraat van de ook daar weer magnifieke middeleeuwse kern werd ik plots geconfronteerd met een geschilderd portret van haar aan een muur. Toeval? Ja, natuurlijk. Maar wel een bijzonder toeval.
Gelukkig kan ik mijn afwezigheid tegenover mijn Middelburgse kunstgenoten wel verantwoorden. Want het is hier ook werken geblazen. In het atelier van mijn gastheer, keramist Giampietro Rampini. Als onderdeel van de ‘Mostra Internazionale d’arte e artigianato'(Art meets Craftmanship) hebben we namelijk een samenwerking opgezet. Ik ga keramiek van hem beschilderen. Een nieuw kunstavontuur. Waarover beslist gerapporteerd gaat worden in de Corriere della Toos.


Tot volgende week.
TOOS
Nou, vervelen is er niet bij, zo te lezen! Wat een activiteit! Mooi hè, dat zogenaamde toeval. Als je er oog voor hebt, komt het maar al te vaak voor, maar het blijft bijzonder.
Mocht je ooit nog weer eens in Nederland zijn ( 😉 ), ga dan even een bezoek brengen aan de tentoonstelling van Joana Vasconcelos in de Kunsthal. (Prachtig!) Ik zag daar o.a. twee kikkers van keramiek, bekleed met kantwerk. Ze lijken enorm veel op die van jou op het schilderij van Malala. Toeval…
LikeGeliked door 1 persoon
Goeie tip! Als ik terug ben, en dat is over een paar weken, ga ik zeker proberen te kijken.
LikeLike
Het gevoel is me niet vreemd. Mooi gedichtje!
LikeGeliked door 1 persoon
’t Is dat het oorspronkelijke gedicht al bestond want anders had ik dit echt niet zelf kunnen bedenken. Dichten beperkt zich bij mij tot 5 december.
LikeGeliked door 1 persoon
Het gedicht is dus opgeschoven en valt nu een beetje onder de noemer “kiezen is altijd een beetje verliezen”.
LikeGeliked door 1 persoon
Zelden is inderdaad een variatie op een gedicht beter dan het oorspronkelijke. \daarvan ben ik me ten zeerste bewust. En dit was alleen maar als humoristische inleiding bedoeld.
LikeLike