Venetië haar Biënnale, Kassel de Documenta. En Middelburg? Façade 2022!

Venetië organiseert dit jaar de alom bejubelde 59e editie van haar wereldberoemde Biënnale Arte. Het Duitse Kassel geeft, gewoontegetrouw, na vijf jaar weer onderdak aan de ook beroemde, en dit jaar zelfs beruchte, vijftiende Dokumenta. En Middelburg? Dat doet tussen al dit kunstgeweld sinds afgelopen zaterdag 16 juli mee met Façade2022. Met aflevering drie na voorgaande edities in 2012 en 2017.

Façade, een groots opgezette kunstmanifestatie waarvoor CBK Zeeland en een aantal uitgenodigde binnen en buitenlandse kunstenaars hun beste kunstbeentjes hebben voorgezet. Om een zich door de openbare ruimte van de binnenstad slingerende kunstroute te creëren. Onder het thema ‘Reconsidering our freedom’. Wat dan weer, beetje verwarrend, gebaseerd is op ‘de vrijwaring van vrees’, ‘the freedom from fear’, als uitgangspunt. Één van de Four Freedoms, de vier fundamentele vrijheden voor de mens, zoals die in 1941 door de Amerikaanse president Franklin Roosevelt werden geformuleerd. Natuurlijk ben ik na de opening de route gaan verkennen. Nieuwsgierig naar mijn voor en afkeuren.

de routekaart van Façade

Want bij dit soort kunstmanifestaties zijn er naast de persoonlijke plussen, de mooie verrassingen en de goed-gedaan’s ook altijd kunstuitingen met voor mij ‘mwah’s’ en kom-op-zeg-is-dat-het-nou’s.

Helemaal plusserdeplus is de speciale spiegel van de Indiaas-Engelse Anish Kapoor in de Kloostergangen van de Abdij.

‘Random Triangle Mirror’ van Anish Kapoor in de Kloostergangen van de Abdij

En dat is echt niet omdat hij een absolute ster is aan het kunstfirmament. Maar omdat die uit honderden glasfacetten opgebouwde holle spiegel magisch werkt in het weerspiegelen als je er voor heen en weer beweegt.

Niks anders natuurlijk dan natuurkundewetten, maar in uitwerking zo doordacht dat ’t betoverend werkt. De bijbehorende verklaring dat dit werk, overigens niet speciaal voor Façade gemaakt, prachtig aansluit bij ‘de vrijwaring van vrees’ is er wel heel doorzichtig aan de haren bijgesleept. Dat je jezelf door die spiegelmagie even van de wereld kunt wanen, vrij van bedreigingen en leed, verdient een gigantisch grote pot zout. Geldt niet hetzelfde als je voor Rembrandts  Nachtwacht staat? Maar ja, als je Anish Kapoor kunt binnenhalen? Om ’t even te duiden, in Venetië heeft hij nu een grote expositie in zowel de Gallerie dell’Accademia, hét museum daar, als in zijn eigen Palazzo Manfrin dat hij helemaal laat restaureren.

Als je dan bovenstaande drie matrassen met quilt en patchwork in de bunker op het Molenwater ziet? Klein verschilletje toch? Wel natuurlijk gastmatrassen, denk aan vluchtelingen, past wel bij het thema. Maar hangend aan de muur? Dat slaapt vast niet lekker! Voor mij te gemakkelijk. Een ‘mwah’ dus. Net zoals onderstaande tekst op de kademuur van het kanaal bij het nieuwe stadhuis.

De interpretatie ervan laat ik maar aan je eigen hersencellen over, de uitleg van de kunstenaar wil ik je niet onthouden. Volgens hem zijn de gebouwen erboven wanstaltig en zie je het bij hun behorende systeem van uitbuiting in het water weerspiegeld. Waarbij het kanaal als verbinding met de andere kant van de wereld verwijst naar kolonialisme. Diepe gedachten dus. Waar ik, zo moet ik eerlijk toegeven, geestelijk nog niet voldoende rijp voor ben.

Dan zijn de op de buitenmuren bij het CBK gebouw bevestigde 2ehands meubelen gelukkig luchtig, verfrissend en humoristisch. Een duidelijke plus.

dat zwarte kookei links is natuurlijk een particuliere bijdrage aan het geheel

Oostenrijker Erwin Wurm, bekend om zijn kritiek op onze consumptiemaatschappij en net als Kapoor  een bekende in de wereldkunst, heeft dat op zijn geweten. Natuurlijk zit er een filosofie achter, maar wat het met de vrijwaring van vrees heeft te maken? Ik ben er nog niet achter.

Hier nog wat plaatjes van andere locaties.

‘We all need to wake up a little’ van Kianoosh Gerami was al eerder te zien in Zierikzee en gaat vanaf 26 juli op reis door Nederland om op 24 augustus gelukkig weer terug te keren op het Abdijplein in Middelburg.

Bij die laatste van ‘Vagevuur’ van Folkert de Jong vertelde hijzelf nog een mooie anekdote. Voor hem is dat beeld, staand op twee stevige schokdempers, bedoeld om aan te raken, er eventueel zelfs op te slaan, tegen te duwen of er op te schrijven. Publieke interactie dus. Dat gebeurde na de installatie dan ook gelijk al zodanig dat die dempers verruïneerd werden. Nieuwe dus eronder en ook maar vier kettingen om de bewegingsvrijheid van het beeld te beperken. Waardoor nu in mijn ogen die vrijwaring van vrees onbedoeld ineens wel een rol speelt.

En de winnaar is? Nou, wat mij betreft ‘winnaars’. Anish Kapoor en Middelburg. Die fascinerende ‘Random Triangle Mirror’ vind ik de absolute nr.1 van alle kunstwerken. Maar wat zou Façade2022 zijn zonder het decor waarin de manifestatie zich afspeelt? Zonder de oude gevels, de steegjes en smalle straten, het water en de pleinen van Middelburg? Die symbiose tussen kunst en stad is voor Façade2022 een heel grote plus.

Dan toch nog even die Four Freedoms van Franklin Roosevelt. Want die freedom for fear komt er voor mijn gevoel toch wat bekaaid af. Daarom wil ik er bij de komende Kunst en Cultuurroute Middelburg op 7 augustus in mijn atelier meer aandacht aan geven. Hoe? Dat komt nog. Tot volgende week.

TOOS

9 gedachten over “Venetië haar Biënnale, Kassel de Documenta. En Middelburg? Façade 2022!”

  1. Wat een heerlijke rondleiding Toos.ja idd Kapoor is geweldig maar die Wurm raakte mij ook behoorlijk aan mijn vrijheid. Ik zou met mijn hoogtevreesniet graag in zijn uitnodigende opgehangen objecten stappen . Dan zou ik toch vrij van vrees moeten zijn . Dank voor het getoonde moois.

    Geliked door 1 persoon

  2. Ik zag in Kassel (1992) voor het eerst iets van Anish Kapoor. Ik was meteen ‘fan’. Dus een ritje ‘Goes – Middelburg’ wordt genoteerd in de niet bestaande agenda. Ook Kassel staat half augustus op het wensen-lijstje. Heb je de Maria Magdalena tentoonstelling in Goes al gezien?

    Geliked door 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.