Liep ik vorige week zomaar rond in het nieuwe FAMM in Mougins aan de Côte d’Azur! In het allereerste museum in Europa dat volledig is gewijd aan vrouwelijke kunstenaars. En het was nog niet eens open! Want ik was uitgenodigd voor de persdag, twee dagen voor de officiële opening. Hoe ik daar terecht kwam? Goeie vraag!
Vorig jaar las ik dat het MACM, het Musée d’Art Classique de Mougins, dicht ging en ergens in 2024 zou herrijzen als FAMM. Het Femme Artistes du Musée de Mougins, Vrouwelijke Kunstenaars van het Museum van Mougins. Prachtige woordspeling trouwens. Want of je FAMM zegt of op z’n Frans femme (vrouw), ’t klinkt vrijwel hetzelfde.
Daar moest ik heen natuurlijk. Want in dit blog geef ik niet voor niks regelmatig aandacht aan de vrouw in de kunst en haar ondergeschikte rol in de kunstgeschiedenis. Dus zo’n eerste museum in Europa helemaal gericht op vrouwen? Dat moest ik zien. Ik schrijf bewust ‘eerste in Europa’. Want er is namelijk al een ander. In de Verenigde Staten, in Washington. Het ‘National Museum of Women in the Arts’. Dat al heel lang staat op mijn to-do-lijstje. Maar ja, in 2015 was ik voor het laatst in Amerika en toen lag Washington niet echt op de reisroute.
Goed, FAMM. Ik zat de afgelopen tijd vier weken in Gubbio om er keramiek te beschilderen en zou via mijn atelier in Nice terugreizen naar Nederland. Wat bleek? FAMM ging officieel open op 21 juni. En dat kwam prima uit. Dus probeerde levensgezel voor die dag toegangskaartjes te scoren. Maar de website van FAMM werkte in dat opzicht nog niet optimaal. Dus stuurde ik daarover een mailtje naar directeur Leisa Paoli, met ook de opmerking dat ik graag iets wilde schrijven over FAMM in het driemaandelijks Magazine van de Nederlandse Club Côte d’Azur. Want ook daarin schrijf ik tegenwoordig tweemaal per jaar over kunst. Maar dat is een ander verhaal. Krijg ik een mailtje terug met “maar kom dan op woensdagmorgen 19 juni naar de persbijeenkomst in het museum”. Dat heb ik me natuurlijk geen twee keer laten schrijven!
Van dat ritje naar Mougins, een prachtig oud plaatsje, heb ik geen spijt gekregen. FAMM is echt een parel van een museum. Met een kunstcollectie om je vingers bij af te likken. Even een kleine greep uit de vele namen. Impressionisten Berthe Morisot en Mary Cassatt, surrealisten Leonor Fini en Leonora Carrington en abstract expressionisten Lee Krasner en Helen Frankenthaler. Of wat te denken van Niki de Saint-Phalle, Frida Kahlo, Louise Bourgeois en onze eigen Marlene Dumas.
Over een aantal van die kunstenaars heb ik de afgelopen jaren wel geschreven. Echt smullen dus voor mij. Maar daarover later meer. Eerst degene die me zo liet smullen. Engelsman Christian Levett een midden-vijftiger.
Een collectioneur in hart en nieren. Die als jongetje al begon met het aanleggen van een verzameling medailles, penningen en munten. Betaald met zijn eigen zakgeld. Later in Parijs, als handelaar in grondstoffen, werd hij als een magneet aangetrokken door de kunst in het Louvre en de andere musea daar. Vooral door de antieke kunst van de Grieken en Romeinen. Maar ook door schilderijen waarin door de eeuwen heen die klassieke kunst een rol speelde. Een nieuwe passie ontstond. En omdat het met zijn handel nou niet echt slecht ging, kon hij ’t zich permitteren zijn verzamelfanatisme op een heel prettige manier uit te leven. Na terugkomst in 2002 in Londen kwam bij hem ook de moderne kunst in beeld. Via deelname in de Vigo Gallery waarbij hij zich overigens niet bezighield met de keuze van de kunstenaars. Dat deed en doet zijn galerie-kompaan.
Later verzeild geraakt aan de Côte d’Azur kwam bij hem het idee op om zijn collectie voor iedereen toegankelijk te maken met een eigen museum. Dat werd dus een oud gebouw in hartje Mougins. Waar zich ook de Grieken en Romeinen al eens gesetteld hadden. Een mooie link natuurlijk met dat nieuwe museum MACM. Waarin klassieke kunst gecombineerd werd met schilderijen en beelden van de afgelopen eeuwen en van nu. Wat dacht je van Rubens, Rodin, Picasso en Warhol? Eigenlijk best behoorlijk stom dat ik daar nooit ben geweest! Maar dat kan ik niet meer terugdraaien.
Want Levett, een zeer aanspreekbaar en sympathiek persoon zoals ik hem meemaakte, gaf een aantal jaren geleden een nieuwe draai aan zijn verzameldrang. Vrouwen in de kunst, die weggeschreven en vergeten groep. Hij voelde blijkbaar die opkomende trend heel goed aan. Dus begon hij juist kunst van hen te verzamelen. Wel gericht op de periode van de laatste 150 jaar. Vanaf de Impressionisten. En daardoor werd het MACM het FAMM. Komende keer meer. Tot volgende week.
TOOS
Alweer iets voor mijn ‘to do (visit) lijstje’
LikeLike
Men heeft in jou natuurlijk wél een vurige verdedigster van het onderwerp gevonden. Helemaal op je plaats dus bij die persopening.
Ik vraag me dan wel af of je het uitsluiten van vrouwen aan de kaak moet stellen door mannen uit te sluiten maar “daar ga ik niet over”. 😉
LikeLike
Weer helemasl gelezen… Indrukwekkend en informatief verhaal. Dank ervoor. Carry.
LikeLike
Bijzonder verhaal over een bijzonder museum. Eindelijk gerechtigheid voor de vrouwelijke kunstenaars.
LikeGeliked door 1 persoon
Als dat niet mooi is. Ik word er blij van als ik dit lees en hoop het ooit eens te bezoeken.
LikeGeliked door 1 persoon
Wat een mooi boeiend verhaal over FaMM. Mooie kunstenaars! Ik wil ook naar Famm! Dank voor het uitgebreide verslag!
LikeLike
Beste Toos,
Wat fijn dat je dit nieuwe museum FAMM als eerste mocht bekijken! Ik hoop er deze zomer ook een bezoekje aan te kunnen brengen.
Veel succes met je werk.
Hartelijke groet, Josina van Amsterdam
LikeLike
Mooi verhaal weer Toos!
LikeGeliked door 1 persoon