Wie kent ze zo langzamerhand niet, die kudde van vijf olifanten op hun grasveldje langs de A6 vlakbij Almere. Al meer dan 20 jaar staan ze daar, geduldig wachtend op iets, in weer en wind. Wel typische olifanten. Bijna geen slurf, veel te dikke poten en nauwelijks zichtbare flaporen. Maar als soort toch direct herkenbaar.
Ongetwijfeld minder bekend is de ook al zo gestileerde zeven meter hoge mol in Best. Vanwege familiebezoek rij ik er af en toe langs. Bovenop het talud van de eronder liggende treintunnel staat hij. Gezien de boorvormige staart duidelijk lid geweest van het tunnel-boorteam destijds. Als je die stijl van vereenvoudiging eenmaal kent, weet je ook gelijk dat het konijn een stuk verderop langs dezelfde straat van dezelfde kunstenaar moet zijn.
Tom Claassen (1964), de man van wie op heel wat openbare plekken in Nederland beelden zijn te vinden. Hoeveel Schipholbezoekers hebben niet even stilgestaan bij die twee zittende figuren met de ruggen tegen elkaar. Het urenlange wachten moe, geen stoelen vrij, dan maar zo.
Allemaal metershoge beelden. Daarom was ’t zo leuk heel kleine beeldjes van hem tegen te komen toen ik wat weken geleden rondliep op de Rotterdam Art Fair. Gewoon op een ook klein plankje. Met prijzen trouwens niet helemaal in verhouding met de afmetingen.
Maar hé, dat figuurtje rechts, valt dat niet een beetje uit de toon? Nou, voor mij op dat moment niet meer. Want kort daarvoor had ik nog rondgelopen in dat mooie en altijd interessante Museum Beelden aan Zee in Scheveningen. Het enige museum in Nederland dat volledig gewijd is aan beelden.
Waarom ik daar was? Vanwege een overzichtstentoonstelling van die Tom Claassen (tot 1 april). En wat zag ik daar toen tot mijn verrassing? Dit!
Claassen had zich laten inspireren door de Scheveningse traditie van de gigantische, altijd te hoge stapeling van pallets en afvalhout op het strand die bij Oudjaar in de fik worden gestoken. Denk maar even aan de bijna-ramp van enkele jaren geleden. Toen door een verkeerd staande harde wind het oude dorp van Scheveningen ook bijna onderdeel van het vreugdevuur werd.
Claassen heeft speciaal voor het museum zijn eigen figuur-stapelingen gemaakt, tot aan de nok van de museumzaal toe. Wel overdonderend, maar voor mij niet een van de sterkste onderdelen van zijn expositie.
Dat blijven toch die tot minimale vormen teruggebrachte beesten. Je zou ze willen aanraken, zo aaibaar zien ze er uit. Of ze van brons, staal, polyester, aluminium, gips of keramiek zijn, ’t maakt niet uit. En wie kwam ik er ook tegen? De mol uit Best. Wel een stuk kleiner, maar nog steeds guitig, humoristisch, speels.
Ook die olifanten van Almere gaven acte de présence in klein formaat. Echt veel en veel kleiner, maar nog steeds olifanten. En dat vind ik het knappe van al die creaties van Claassen. Ondanks zijn minimaliseren en abstraheren van de lichaamsvorm blijft altijd de herkenbare essentie over. Nog een paar voorbeelden.
Toch is er ook wel wat onaaibaars te vinden. Zoals onderstaande gestroopte dierenhuiden, gemaakt van latex. Prettig aanzicht? Nou nee! Ik moest gelijk denken aan ‘De geslachte os’, een atypisch en nogal bloederig schilderij van Rembrandt. Of dat mogelijk voor Tom Claassen inspiratie is geweest? Geen idee.
Hier nog een link naar een leuk filmpje van het museum op hun Facebook site.
https://www.facebook.com/reel/1054953032596040
Als je eens in Beelden aan Zee binnenwaait, vergeet dan niet de Gipsotheek. Altijd een bezoekje waard. Door bijvoorbeeld de vele bewaard gebleven gipsafgietsels van bekende beelden uit onze openbare ruimte. Met nu als extraatje een paar van Tom Claassen.
Ook draait er altijd een speciaal voor de tijdelijke tentoonstelling gemaakte film (na de expositie altijd te vinden op YouTube in de serie ‘Docu’s aan Zee’), zijn er nog andere zalen met beelden uit de uitgebreide vaste collectie en is er natuurlijk dat prachtige, in de duinen verborgen beeldenterras bovenop het museum.
Nu kwam dat terras er jammer genoeg niet van, vreselijk piesweer. Maar dat is een komende keer vast anders. Want Beelden aan Zee behoort zo langzamerhand bij mijn selecte groep van favoriete musea. Tot volgende week.
TOOS
Het leukst vind ik die ‘olifanten”op dat weiland. Totnu toe kwam het museum er niet van omdat ik dacht er niét met de jaarkaart in te kunnen, het internet leert dat die kaart er inderdaad wél geldig is. Wie weet bij mijn volgende bezoek aan Scheveningen.
LikeGeliked door 1 persoon
Zo’n bezoek lijkt me niet echt ‘de ver van mijn bed show’. Als het zonnetje schijnt absoluut de moeite waard.
LikeLike
Ik kom regelmatig die kant op , maar het museum trekt niet echt aan me dus wilde ik er niet voor betalen.
LikeGeliked door 1 persoon
weer een mooi verhaal, 🐘🐘🐘🐰
LikeGeliked door 1 persoon
Dankjewel!
LikeLike
Bedankt Toos voor al die info over Nederlandse musea. Vaak zeer interessant. Alleen jammer dat de Nederlandse musea zoveel duurder zijn dan de Belgische.
LikeGeliked door 1 persoon
Tja, dat laatste is iets dat jammer genoeg buiten mijn macht ligt.
LikeLike
Ik herken de haas die voor het Natuurhistorisch Museum en naast de Kunsthal staat. Leuke blog.
LikeGeliked door 1 persoon
Als je zijn stijl eenmaal kent, zul je direct zijn werk in de openbare ruimte herkennen.
LikeGeliked door 1 persoon
Heerlijke beelden van Tom Claassen. Stond in 2013 bij ons op Beelden in Leiden. Ik schreef daar toen een klein blogje over https://hermanwillem.com/2013/08/03/beelden-in-leiden-2-tom-claassen-zonder-titel-hond-2/
Beelden aan Zee is een schitterend museum met een unieke ligging.
LikeGeliked door 1 persoon
Wat leuk dat jij ook al eens over hem hebt geschreven!
LikeLike
Mooi verslag weer. Ja, Beelden aan zee is prachtig. Ik kom er wel eens per jaar. Of ik het nog red voor 1 april, weet ik niet. Gelukkig heb ik de beelden van Claassen een paar jaar geledenin Assen gezien en natuurlijk her en der in het openbaar groen.
LikeGeliked door 1 persoon
Zo langzamerhand vind je zijn werk wel overal in Nederland in de openbare ruimte. En terecht.
LikeLike