![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/b01a.jpg?w=624)
En daar stonden ze dan! Mijn eigenste drie Brocche d’Autore, mijn drie kruiken. Die van Sant’Ubaldo, die van San Giorgio, die van Sant’Antonio. Niet meer zo pront vooraan als vorig jaar, maar dat kon ook niet. Want toen waren ze essentieel voor de vernissage van de expositie Brocche d’Autore 2023. Hier kun je er uitgebreid over lezen.
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br13a.jpg?w=624)
Nu staan in het museum weer drie andere kunstenaars centraal met hún Brocche. Zoals dat al zo’n 20 jaar lang gaat in die prachtige arcade-ruimte onder de Piazza Grande en het Museo Palazzo dei Consoli in Gubbio.
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/b02.jpg?w=510)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/b03.jpg?w=385)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/b04.jpg?w=624)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/b05.jpg?w=340)
Dat deze foto’s hier nu staan, betekent vanzelfsprekend indirect dat ik weer in mijn geliefde, prachtig middeleeuwse Gubbio ben aangeland. Voor de vijfde keer sinds 2019. Om te beginnen aan mijn al bijna traditioneel geworden Giro della Ceramica, mijn Tour de la Céramique, een Ronde van Keramiek, een kunstzinnige Tour de Force. Een komend verhaal natuurlijk.
Eerst even twee jaar terug in de tijd, naar 2022. Ook toen zat ik hier in mei/juni. Om er niet alleen een nieuwe reeks keramische borden te beschilderen, maar ook een serie van door mij ontworpen ei-vormen, mijn Uovo’s. Net enigszins geaard, kreeg ik van mijn dierbare keramiek-mastro Giampietro Rampini al te horen dat ik de uitverkoren buitenlandse kunstenaar was die voor het Museo delle Brocche d’Autore de drie brocche voor die drie bijbehorende heiligen mocht maken. En dat, zo kan ik je verzekeren, is echt niet niks. Dat betekent iets heel bijzonders in Gubbio. Die kruiken vormen namelijk een essentieel onderdeel in de ceremonie van het unieke en gigantische Festa dei Ceri. Nou ja, niet dus de brocche die ík moest maken. Dat zou beslist zonde zijn geweest. Want de brocche voor dat feest, gevormd en beschilderd volgens een vast ontwerp, worden namelijk altijd in de menigte gegooid bij de openingsceremonie van de Ceri. Zoiets van ‘scherven brengen geluk’.
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/b06.jpg?w=624)
Nee, ik moest kunstzinnige brocche maken voor het speciale Ceri-museum. Waarvoor elk jaar een plaatselijke, een Italiaanse en een buitenlandse kunstenaar hun eigen kruikontwerpen mogen maken voor de al heel uitgebreide Brocche-kunstverzameling. Ikke, als eerste Nederlandse kunstenaar, dus voor 2023. Een eer waarvoor ik toen in de lente van 2022 stinkend mijn creatieve best ben gaan doen. In samenwerking natuurlijk met Giampietro. In zijn grote atelier van Ceramiche Rampini.
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br06.jpg?w=624)
Omdat ik levensgezel toen heel lief heb aangekeken, is hij in 2022 al de nodige video opnamen van het creatieve proces gaan maken. Om daarmee, in combinatie met de vernissage van 2023, een video te fabriceren. Die voorlopig nog even op de harde schijf geparkeerd moest blijven staan. Want ’t leek me het leukst de wereldpremière van die video, ‘The Brocche Experience’, pas nu te laten plaatsvinden. Nu de vernissage van 2024 net achter de rug is, ik zelf ook weer in Gubbio verkeer voor mijn nieuwe Giro della Ceramica en ik ook mijn recent gemaakte foto’s van de huidige expositie kon meenemen voor het opleuken van deze blogaflevering.
Maar hier is ie dan toch, de wereldpremière van ‘The BROCCHE Experience’. Vanaf vandaag te zien op mijn YouTube kanaal TOOS van Holstein-ARTIST.
Naast de bewegende beelden staan hieronder ter illustratie van het geheel nog wat extra foto’s van alle productiestappen. Min of meer chronologisch. Ook die uit de rubriek ‘Shit Happens’.
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br01.jpg?w=397)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br02.jpg?w=624)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br04.jpg?w=624)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br03a.jpg?w=624)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br05.jpg?w=624)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br07a.jpg?w=624)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br08b.jpg?w=624)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br09a.jpg?w=624)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br12.jpg?w=624)
Alles was technisch goed gegaan met mijn Brocche. Tot ‘het handvat’ van Sant’Antonio, de heilige Antonius van Egypte, het ineens begaf. Een paar dagen voor de opening, dat spreekt voor zich. Drie stukken los in mijn handje! Tja, ‘shit happens’, zoals dat tegenwoordig heet. Spoedoverleg dus met Giulia en Rossana.
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br10.jpg?w=624)
En eureka, witte rook uit de schoorsteen. Touw! Gewoon touw. Want was Antonius niet een in de 3/4e eeuw in de woestijn levende heremiet en de eenvoud zelve? En daardoor ongetwijfeld ook een overtuigd aanhanger avant la lettre van de circulaire economie, van hergebruik? Uit verpakkingsafval visten we een dik, bruin stuk touw. Waarmee ik in combinatie met lijm ingenieus aan de gang ging. En zowaar, ’t lukte. Alsof ’t zo had moeten zijn.
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br11.jpg?w=624)
Nu lijkt dat touw een integraal onderdeel van zijn kruik, alsof ’t er met opzet in is verwerkt. Uiteindelijk positieve shit dus.
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br17.jpg?w=624)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br14.jpg?w=340)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br15.jpg?w=340)
![](https://toosvanholstein.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/05/br16.jpg?w=340)
Tot volgende week.
TOOS
Gubbio is echt zo’n stad van prachtige tradities waarbij ik me helemaal thuis voel.
LikeLike
Dat is pas échte creativiteit , hoewel je het ook “van een nood een deugd maken”kunt noemen 😉 Maar inderdaad, het touw moest er gewoon bij.
LikeGeliked door 1 persoon
Ja, eenvoud en armoe, herstellen en recyclen, typisch van die zaken die bij Sint Antonius van Egypte horen.
LikeLike
Ik spaar je blogs even op voor later. Interessant allemaal
LikeGeliked door 1 persoon
Neem de tijd, ze blijven nog wel even staan.
LikeGeliked door 1 persoon
Wat mooi. Wat een heerlijke traditie. Ik houd ervan. Geweldig dat touw!
LikeGeliked door 1 persoon