’t Is weer tijd voor …… een ReisKunst-Verhaal: De Inspiratie door La Serenissima

’t Is weer tijd voor…. Dat is een van die bekende kreten van Arjen Lubach in zijn ‘De Avondshow’. Dan weet je dat er weer een of andere rubriek aankomt waarin hij een maatschappelijk probleem humoristisch en vilein tot op de bodem fileert. Niet dat ik dit nu ook ga doen. Maar het was toch al een poos geleden, vorig jaar oktober, dat ik hier in TOOS&ART met een ReisKunst-Verhaal kwam aanzetten. Geen kunstreisverslag dus van waar ook ter wereld, maar een verhaal over een kunstwerk van mij. Wel geïnspireerd door een reiservaring van waar dan ook. Zoals dat oktober-verhaal over de leergierige Chinese bij haar gaslamp.

Zo’n half jaar later is ’t dus echt wel weer eens tijd voor een ReisKunst-Verhaal. Nu geïnspireerd door La Serenissima, De Serene, oftewel Venetië. Met het schilderij ‘Arsenale di Venezia’.

Toos van Holstein, Arsenale di Venezia (olieverf, 80-90 cm)

Waarom juist dit werk? Nou, de Biënnale van Venetië begon in april. Het tot eind november durende grootste kunstevenement ter wereld. En dat is voor levensgezel en mij een tweejaarlijks moetje.  Dus zitten we over een poos weer een aantal dagen op onze vaste Venetiaanse appartementstek. Drie minuten van de Ponte di Rialto, drie minuten van de Piazza San Marco. Hoe centraal wil je ’t hebben! Één dag is altijd ingeroosterd voor de Giardini. Het oude terrein met de landenpaviljoens waar ooit de Biënnale startte. En één dag gaat altijd op aan het Arsenale. Het gigantische, eeuwenoude industrieterrein waar ooit de handels en oorlogsschepen van de machtige Serenissima Repubblica di Venezia werden gebouwd. Hier schreef ik er al eens over. Maar nu heeft  dat Arsenale al weer een paar decennia de bestemming kunst.

een van de vele hallen van het Arsenale

Een zeer uitgebreide kunstbestemming zelfs. Waar in alle hallen, en dat zijn er echt heel veel, kunst in allerlei soorten en maten wordt getoond. Van ‘wat een puin’, mwah, niet onaardig, interessant tot ‘yes’ en indrukwekkend. Waar een dag ronddwalen echt vermoeiend is, maar toch ook weer te kort. En waar ik elke keer opnieuw vol enthousiasme die heel speciale sfeer onderga. Die combinatie van moderne kunst en eeuwenoude industriegeschiedenis is uniek.

nog een paar foto’s van het Arsenale

Vandaar mijn ‘Arsenale di Venezia’. Een volstrekt eigen, Toosiaanse interpretatie en absoluut geen weergave van de bouwkundige werkelijkheid. Ik verheug me er nu al op. Net als trouwens op het ritje daarna met de vaporetto, de waterbus. Naar Giudecca. Het enige eiland in de stad dat niet door een brug met de andere wijken is verbonden.

deel van Giudecca, gefotografeerd vanaf de kerktoren op het naastliggende eilandje San Giorgio Maggiore

Daar op Giudecca zit namelijk Bar La Palanca. Waar we vaak einde dag op het terras neerstrijken voor onze zo langzamerhand traditionele Campari-Spritz met. Nee, niet met Aperol, veel te zoet. Geef ons maar dat bittere van Campari.

net links van het midden Bar La Palanca
La Palanca vanf het Canale della Giudecca
aan de Campari-Spritz

Als ik dan later in mijn atelier terugdenk aan de kade daar met de oude gevels, aan het brede Canale della Giudecca, en aan de rest van Venetië aan de overkant, dan komt de inspiratie vanzelf. Dan ontstaat vanzelf zo’n schilderij als ‘Giudecca’.

Toos van Holstein, Giudecca (olieverf, 70-50 cm)
een paar foto’s van de kade van Giudecca
helemaal links nog het terras van La Palenca

Dit keer is er naast La Palanca nog een extra reden om naar Giudecca te willen. De vrouwengevangenis. Waarvan ik trouwens niet eens wist dat die daar stond. Maar goed ook, zie ik je al denken. Maar nu wil ik er persé heen. In een deel ervan is nu namelijk ingeruimd voor de Biënnale-expositie van het Vaticaan. Jazekers, de Paus doet ook mee in Venetië.

de gevel van de vrouwengevangenis is voor deze Biënnale zelfs opgevrolijkt met een muurschildering

Hij was er tijdens de openingsweek zelfs op bezoek. En moest per varende Pausmobiel naar Giudecca. Weet je wel, geen brug.

Paus Franciscus onderweg op zijn varende scoot/pausmobiel

Zo kom je via La Biennale di Venezia nog een ergens. Zelfs in de vrouwengevangenis. Venetië, altijd goed voor speciale momenten, inspiratie en een ReisKunst-verhaal. Ook komende keer. Tot volgende week.

TOOS

6 gedachten over “’t Is weer tijd voor …… een ReisKunst-Verhaal: De Inspiratie door La Serenissima”

  1. Een ‘kramp’ sluit zich rondom mijn hart. Een mentale kramp hoor (verder gaat het goed). Ik was driemaal in Venetië tijdens iets wat ik bijna mijn ‘vorig leven – met Ine’ moet gaan noemen. Nooit tijdens de biënnale. Ik heb geen bucket-list dus de tweejaarlijkse Biënnale in Venetië staat er niet op. Het is me veel te veel in mijn eentje. Te veel mensen, te veel mensen, te veel geld.

    Wel jammer maar op het lijstje ‘keuzes maken’ is zo’n bezoek doorgestreept. Dus Venetië blijf ik bekijken via films, series, schilderijen, toneelstukken, boeken (Donna Leon) en jouw stukjes. Geniet ervan!

    Geliked door 1 persoon

    1. Dat genieten gaat zeker lukken! Toch, als je nog eens de mogelijkheid krijgt de Biënnale te bezoeken, zou ik het doen. Juist omdat er zoveel spin-off is in de stad die de moeite waard is. Maar ik beloof je, als ik er ben geweest ga ik je via mijn blog beslist op de hoogte brengen van alle aanwezige zin en onzin.

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.