De Zegetocht van De Vaandeldrager

’t Kost wat, maar dan heb je ook iets. Een uitdrukking die, kort samengevat, het antwoord was toen er in 1997 moord en brand werd geschreeuwd bij de aankoop van de ‘Victory Boogie Woogie’. 82 Miljoen harde guldens voor Mondriaans laatste, nog onaffe werk. Maar de rust keerde weer.

Victory Boogie Woogie van Mondriaan, enkele jaren geleden bij een expositie over hem in het Kunstmuseum Den Haag

 Idem dito bij Rembrandts tweeluik ‘Marten en Oopjen’ toen de regeringen van Frankrijk en Nederland gezamenlijk 160 miljoen neerlegden. Nu in eurootjes.

‘Marten en Oopjen’ van Rembrandt, in november 2019 tijdens de expositie ‘Rembrandt-Velazquez’ in het Rijksmuseum

Dus kon je ’t al helemaal uittekenen bij het ophoesten begin 2022 van de €175.000.000 voor ‘De Vaandeldrager’, ook al van Rembrandt. Maar daar kon ie wel tegen, die stevige kerel met Rembrandts eigen trekken die je al sinds 1636 zelfbewust aankijkt.

deel van ‘De Vaandeldrager’

Natuurlijk is ’t bizar dat dit soort gigantische bedragen moet worden betaald voor doeken met wat verf. En zowel bij ‘De Vaandeldrager’ als bij ‘Marten en Oopjen’ ook nog aan een toch al stinkend rijke familie als de Rothschildt’s. Maar ja, als ’t om ‘namen’ gaat, kent de internationale kunsthandel tegenwoordig nog wel veel grotere excessen. Daar staat dan weer tegenover dat ons nationaal cultureel erfgoed, ondanks al die ook steeds weer wegebbende heisa,  wel drie kunsticonen rijker werd.

 ‘De Vaandeldrager’ had trouwens nog een cadeautje in petto. Met vaandel en al doet hij in twaalf etappes een Ronde van Nederland. Twaalf keer staat hij voor ons een potje stoer te doen in elk van de twaalf provincies. Op dit moment in Zeeland. In het Zeeuws Museum in mijn eigen Middelburg.

publiciteitsbeeld van het Zeeuws Museum

Afgelopen zondagmorgen waren levensgezel en ik zelfs om 11 uur persoonlijk uitgenodigd om ‘m te komen aanschouwen. Cadeautje van de Vereniging Rembrandt. Die 25 van de 175 aankoopmiljoentjes heeft bijgedragen. Waarom die uitnodiging? We zijn beiden lid, hebben de Rembrandkaart op zak -een soort museumkaart- en worden daardoor regelmatig gefêteerd op plezante extraatjes. Ik schreef er bijvoorbeeld hier al eens eerder over.

Dat werd in het Zeeuws Museum dus eerst koffie en gebak, daarna een inleiding door museumdirecteur Marjan Ruiter en vervolgens een uitgebreide toelichting op het schilderij door een vertegenwoordigster van de vereniging. En toen, wel zonder vaandel , in optocht achter Marjan aan naar ‘HET SCHILDERIJ’.

Vooraf had ik zo mijn bedenkingen. Ik zag ‘De Vaandeldrager’ namelijk al eens eind 2019 bij ‘Rembrandt-Velazquez’ in het Rijksmuseum.

weer november 2019 toen ik ‘De Vaandeldrager’ even helemaal voor mezelf had in het Rijksmuseum

En nu werd hij, zo had de publiciteit al flink rond gebazuind, geshowd in een heel andere, zeer speciale setting. Opgebouwd uit oude verenigings en processievaandels, recente spandoeken van sociale protesten en nog zo een en ander van kunstenaars. Dat alles onder de titel protest processie parade. Met als achtergrond voor Rembrandts schilderij een muur beschilderd in regenboogkleuren, geïnspireerd op de LHBTQIA+ vlag. Oh jee, als dat maar goed ging! Voor jullie hierbij nog wat huiswerk: vlekkeloos die rij letters uit je hoofd leren en zonder gestamel opnoemen waar ze voor staan! Altijd goed voor een identiteitsdiscussie.

de zaal waar ‘De Vaandeldrager’ hangt, verscholen achteraan
zo piepte ie te voorschijn

Maar mijn bedenkingen verdwenen subiet. Na je inderdaad eerst een weg te hebben gebaand door een kleurrijk banieren, vlaggen en doekenwoud piepte ‘De Vaandeldrager’ te voorschijn. Met zijn eigen ingehouden kleuren tegen die regenboogachtergrond. Maar die uitzonderlijke ambiance werkt wonderwel.

Dus daar stond ie dan, de man van 175 miljoen! In z’n klimaatklever en protestplakkervrije kast. Een loodzwaar ding met kogelbestendig glas en eigen klimaatregeling. Want bij die Ronde van Nederland laat je voor zo’n kostbaar figuur natuurlijk niets aan het toeval over.

en weer had ik hem even helemaal voor mijzelf
even in gesprek met directeur Marjan Ruiter, net achter mij
nog een onderdeel van protest processie parade

Mocht je in de periode tot 28 februari nog een kaartje kunnen bemachtigen in één van de tijdsloten, doen! Dan kun je gelijk speuren naar het vaandel met de tekst ‘Fund Living Artists’ (Steun Levende Kunstenaars). Want had juist in de tijd van de aankoop corona niet de hele cultuursector letterlijk en financieel plat gelegd? Met alle gevolgen van dien voor degenen die daarin hun geld verdienden? Gevolgen die nog steeds sterk merkbaar zijn.

Oh ja, en dan nog even Charley Toorop als een soort running gag. Ik kan ’t niet laten! Haar naam dook al diverse keren op in mijn laatste blogs van januari (hier en hier). Over vrouwen in de kunst. Vandaar een bijna letterlijk huppeltje toen ik die zondagmorgen goed gezelschap voor Rembrandt ontdekte. Want daar was ze in een andere zaal. Zomaar Charley! Het Zeeuws Museum doet mee in de vaart der vrouwelijke kunstenaars!

Charley Toorop, Landschap met korenschoven Zeeland (1933)

Nog meer weten over die stoere vaandeldrager? Laat je dan in 7 minuten via deze video helemaal bijpraten door Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum.

Tot volgende week.

TOOS

8 gedachten over “De Zegetocht van De Vaandeldrager”

  1. Bij de aanschaf van de WoogieBoogie was ik blij dat het gelukt was. Ik ben ook vrij snel naar het museum gegaan. Het was mijn eerste audiotour, herinner ik me nog. Ik moest toen veel meer moeite doen voor een bezoek zonder mijn museumkaart en treinabonnement. Ik vind Mondriaan inspirerend met zijn ontwikkeling van figuratief naar abstract. Dat laatste schilderij met het verhaal hoorde bij ‘ons’ in Nederland.
    Bij de Vaandeldrager had ik voor het eerst mijn twijfels. Het was in coronatijd. Er waren ontzettend veel mensen in de problemen, veel tekorten en ik had vooral geen zin om zo’n rijke familie zoveel te betalen. Is de kunst zoveel waard vroeg ik me af. Het is fijn dat het in Nederland in Het Rijks te zien is, maar ik blijf het veel te veel geld vinden. Voor mij had het niet gehoeven.
    Ik vond het wel leuk dat de Vaandeldrager een tour door Nederland maakte en in elke provincie te zien was en er ook gratis toegang was. Zo breng je kunst wat dichterbij. Ik ben wel even gaan kijken, maar ‘De schijf van Nebra’ was de reden van mijn bezoek. Die inspireerde me pas echt. Bij De Vaandeldrager heb ik dat minder.
    Het is wel fijn dat je ruimte hebt in het Drents museum om alles rustig te bekijken. Die rare drukte in musea vind ik vreselijk. Lezingen verdiepen altijd mijn inzicht op een kunstwerk. Dan zie ik altijd meer.
    Inmiddels kom ik ook in de ban van Vermeer. Ik heb een kaartje voor een lezing hier in de buurt en een kaartje voor het Rijks op 1 april ( geen grap).Het meisje met de Parel is dan al vertrokken van de tentoonstelling, maar ja… Ik ben benieuwd of ik er in redelijke rust van kan genieten.
    Leuk en bijzonder hoe Middelburg het aanpakt. En die Charley Toorop: mooi!

    Geliked door 1 persoon

    1. Wat een leuke, uitgebreide reactie! Dank daarvoor. Ik ben ’t helemaal met je eens dat die €175.000.000 voor ‘De Vaandeldrager’ heel veel geld is. Maar ja, nu hij er eenmaal is moeten we er ook maar van genieten. Net zoals trouwens van de Vermeer-tentoonstelling. Je kunt je ook afvragen wat de organisatie daarvan heeft gekost (vervoer, verzekering, enz.), maar daarover wordt geen openheid gegeven. Ik denk dat velen jaloers op je zijn omdat je een kaartje voor ‘Vermeer’ hebt kunnen scoren. Alles schijnt nu uitverkocht. Maar ik heb zelfs geen kaartje hoeven kopen terwijl ik er toch komende woensdagavond mag rondlopen. Geste van de Vereniging Rembrandt.

      Geliked door 1 persoon

  2. Mocht de vaandeldrager op zijn reis Den Haag aan doen vraag ik zeker een audiëntie aan, al zal ik het dan waarschijnlijk niet even voor mezelf krijgen zoals jij.
    Ik beloof je dat ik die afkorting niét uit m’n hoofd zal leren. Het is niet zo snel belangrijk voor me om te weten welk “gender etiket” mensen er opgeplakt willen hebben.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.